Helen Berglund, utvecklingsledare.

Helen Berglund, utvecklingsledare.

Helen Berglund: ”Jag drivs av att hjälpa andra att lyckas”

Uppdaterad 2025-06-08 Webbredaktör: Mariana Lind Skriv ut sidan

Helen Berglund har varit utvecklingsledare på Stockholms Sjukhems rehabiliteringsverksamhet sedan våren 2021. Med erfarenhet från Södersjukhuset, där hon tidigare arbetade med verksamhetsutveckling, har hon fortfarande ett starkt engagemang för att stötta medarbetare och chefer i deras förbättringsarbete.

En naturlig övergång

När Helen berättar om hur hon hamnade i sin nuvarande roll är det tydligt att steget till Stockholms Sjukhem kändes helt rätt. Redan vid första besöket för anställningsintervjun fick hon ett starkt intryck av atmosfären på Stockholms Sjukhem.
– Det kändes rätt från första början. Alla hejade på mig i korridorerna, trots att jag var ny och bara på besök. Den känslan sitter i fortfarande, och jag tycker verkligen att det är en styrka här, att vi ser varandra och hälsar. Det skapar en fin kultur.

Akademisk grund för praktiskt arbete

Helen Berglund är sjuksköterska i grunden och har en magisterexamen i omvårdnad och en master i förbättringskunskap och ledarskap, en kombination som ger henne en stark grund för sitt uppdrag som utvecklingsledare.
– Det ger mig både förståelse för vårdens praktiska vardag och verktyg för att driva förändring på ett strukturerat sätt, säger hon.

Patienten i fokus

Ett aktuellt exempel är det pågående arbetet med att stärka undersköterskans roll i dokumentationen. Projektet startade tillsammans med chefer inom rehab men har nu utvecklats till ett nära samarbete med en arbetsgrupp av undersköterskor.
– Vi jobbar med att ta fram en struktur och metod för hur undersköterskor ska kunna dokumentera på ett tydligare och mer användbart sätt. Det är både en praktisk förändring och ett sätt att lyfta professionens kompetens, säger Helen.

Att arbeta med dokumentation är inte bara en administrativ fråga. Det är enligt Helen en central del i patientsäkerheten.
– Dokumentationen är det verktyg vi har för att kommunicera patientens behov och situation, både inom teamet och utåt. Det är en skyldighet, men också en resurs. Och eftersom patienter i dag kan läsa sina journaler själva är det viktigare än någonsin att vi uttrycker oss på ett sätt som är begripligt och korrekt.

Lite kan göra mycket

Att arbeta med utveckling innebär inte alltid stora förändringar. Ofta är det de små förbättringarna i vardagen som ger störst effekt.
– Det kan handla om att förbättra en rutin, förtydliga en roll eller ta bort ett hinder. Det viktiga är att det leder till att arbetet blir enklare och att patienterna får en bättre vård.

På frågan om vad hon är mest stolt över i sitt arbete kommer svaret utan tvekan:
– När ett förbättringsarbete landar, när en idé får fäste eller när någon medarbetare känner att de utvecklats, då vet jag att mitt stöd har gjort skillnad.

Verksamhetschefen om behovet av en utvecklingsledare

Sofia Pettersson, verksamhetschef för rehabilitering, ser utvecklingsledarens roll som en viktig del i arbetet med ständig förbättring. 

– Den verkliga förbättringskraften finns hos medarbetarna och patienterna, det är där idéerna uppstår och behoven syns först. Men för att den kraften ska komma till sin rätt behövs ett gemensamt arbete, där chefer och även medarbetare fångar upp och möjliggör. Här bidrar utvecklingsledaren med stöd, struktur och sammanhang. En viktig roll som vi har och haft stor nytta av!