Marianne Reimers; Stockholms Sjukhems chefläkare

Marianne Reimers webb
Uppdaterad 2025-10-13 Webbredaktör: Susanna Engström Skriv ut sidan

Stockholms Sjukhem är en unik vårdgivare med idéburet fokus och ekonomisk trygghet. Kombinationen innebär att vi kan vara långsiktiga, tänka klokt för att göra gott utan att stressas av kortsiktiga hänsyn. Arbetet på Stockholms sjukhem är värdeskapande och stimulerande. ” säger Marianne Reimers, som arbetat på Stockholms Sjukhem sedan 2007 och varit chefläkare här sedan 2019.

Hur det är att vara chefläkare med ansvar för både sjukhus och äldreomsorg? Vad innebär det?

– Som chefläkare arbetar jag i ett nätverk av specialister inom sjukvård och äldreomsorg på Stockholms Sjukhem. Chefläkarkansliet består av patientsäkerhetssamordnare Helen Berglund, miljö- och kvalitetsansvariga Christina Jansson, apotekare Hedvig Ottoson och MAS och kvalitetsutvecklare Elvira Avdic och möter olika vårdrelaterade utmaningar och utvecklar gemensamma lösningar där det är möjligt, givetvis i samverkan med verksamheterna.

Att vara chefläkare innebär att ha ett övergripande ansvar för patientsäkerhet och vård- och omsorgskvalitet. Därför är det en lång rad olika frågor och uppdrag som kan hamna på chefläkarens bord.

– Jag arbetar till exempel med patientsäkerhetskulturen, läkemedelsfrågor, medicin-tekniska produkter, vårdhygien, etik, HLR och mycket annat. Ett av mina uppdrag är att vara medicinskt ledningsansvarig för verksamhetsområdet läkarinsatser i särskilt boende (även kallat säbo och hos oss; äldreboende).

Sjukvård och äldreomsorg bedrivs enligt ett antal centrala lagar, däribland hälso- och sjukvårdslagen, patientlagen och patientsäkerhetslagen. När det gäller äldreomsorg efterföljs även socialtjänstlagen.

Stockholms Sjukhem har som vårdgivare en unik möjlighet att arbeta integrerat enligt dessa lagar för boende och patienter eftersom vi har både regionala och kommunala uppdrag inom vårt verksamhetsfält. Genom att vi väver ihop uppdragen kan vi ge trygghet och kvalitet i vård och omsorg för patienter och boende. Läkaren är inte en konsult, utan en medarbetare i samma organisation med gemensamma mål. Boende och närstående förstår intuitivt denna styrka och värdesätter den högt.

Vad finns det för fördelar och vinster med att vi bedriver verksamheter inom sjukvård och äldreomsorg?

– Vi har systematiskt arbetat med att skapa gemensamma rutiner för omsorgspersonal och läkare och anställt medarbetare som vill arbeta tillsammans för att skapa god och säker vård över de organisatoriska gränser som utanför Stockholms Sjukhem skapar svårigheter. Ett exempel på styrkan i detta arbetssätt ses i Socialstyrelsens brukarundersökning: hos oss ansåg i våras 70% av de svarande att man vid behov kunde få kontakt med läkare jämfört med 50% hos övriga vårdaktörer.

Kan det finnas vinster för den äldre människan som behöver vård och omsorg?

– Vi utnyttjar sjukvårdens kompetenser inom äldreomsorgen inom flera områden, t ex tillgång till dietist och logoped. Ett annat exempel är etikrådet, där det finns medarbetare från alla verksamhetsområden, som kan stötta medarbetargrupper i etiska dilemman, med etikutbildning och rådgivning vid behov. Vi samarbetar också inom de vårdhygienska frågorna och har gemensamma strategimöten med Vårdhygien Stockholm. Vi har nyligen påbörjat en samverkan kring HLR-utbildningen och rekryterar huvudinstruktörer från äldreomsorgen. Vi har gemensamt strukturerat vårt arbete med medicin-tekniska produkter och genomfört en gemensam upphandling.

– Genom att hjälpas åt inom sjukvård och äldreomsorg – både avseende kompetens och kapacitet – får vi mer styrka att möta utmaningar. Kan vi bedriva en god och säker vård på ett effektivare sätt är det till gagn för såväl patienter och boende som närstående och medarbetare. Ett annat utmärkt exempel på hur det är en fördel att vi har både sjukvård och äldreboenden är den utbildningsinsats i NVP (nationell vårdplan för palliativ vård) som har gjorts av Stockholms Sjukhems pallaitiva vård i äldreomsorgen. Det är ett mycket bra exempel på nytta av att höra till samma organisation! 

Har du någon vision om hur vi skulle utveckla vårt arbete över gränserna ännu mer mellan det regionala uppdraget och det kommunala uppdraget av sjukvård och omsorg som skulle gagna de äldre?

– Det finns en lång rad indirekta vinster med att samverka och samordna arbete inom sjukvård och äldreomsorg. Äldreomsorgen bör arbeta så enhetligt som möjligt, men även samordning med sjukvården kan vara fördelaktigt. Vi har hittat samordningsmöjligheter kring flera tunga frågor, men möjligheterna att samverka mer är stora.

– Sammanhållen kvalitetsledning är det begrepp vi använder för att beskriva utvecklingen av god och säker vård. Vi mäter där kvalitetsmålen utifrån tre perspektiv: patientsäkerhet, vård- och omsorgskvalitet samt patient-/boende-nöjdhet. I det arbetat enas vi om de mål vi kan ha gemensamma, men låter verksamheter också utveckla egna relevanta mål. Allra viktigast är patientsäkerheten och där är utmaningarna till övervägande del gemensamma inom sjukvård och äldreomsorg. Det är ett långsiktigt arbete där vi kan hitta kraft och inspiration i gemensamma strävanden, avslutar Marianne.