En ridolycka satte plötsligt stopp för Charlottas vardag. Under en hoppträning kastades hon av hästen och bröt nyckelbenet, flera revben och fick en punkterad lunga. Efter den akuta vården på Huddinge sjukhus kom hon till avdelning B2 på Stockholms Sjukhem för specialiserad rehabilitering.
– Jag kom till Stockholms Sjukhem efter att ha varit med om en ridolycka. Jag var på hoppträning och flög av. På Huddinge tipsade de mig om att se om jag kunde komma hit och få rehabhjälp, berättar Charlotta.
Rehabiliteringen började direkt.
– Ganska snabbt fick jag träffa en sjukgymnast som gav mig tips på vad jag kunde göra för rörelser för att komma igång. Jag har varit med på morgongymnastiken, kört trappträning och tagit promenader i den jättehärliga parken.
Gemenskap men ändå privat
Miljön och personalen gjorde stort intryck.
– Det är fantastiska lokaler. Det känns som lyx att komma in här. Det är ljust och fint, stora rum och en gemenskap fast det ändå är privat. Du trivs här, skulle jag säga direkt.
Det som Charlotta uppskattade allra mest var rehabiliteringens arbetssätt.
– Personalen är oerhört hjälpsam och vänlig. Det jag uppskattar mest är att de ger hjälp till självhjälp. De servar inte i första hand, utan vill att du ska hjälpa dig själv. Det gör att man kommer framåt.
Pepp från andra patienter
Hon lyfter också fram stödet från de andra patienterna.
– Vi peppar varandra att komma igång. Alla har olika åkommor, men gemenskapen skapar en känsla av att bli bra tillsammans.
Nu, cirka två månader efter ridolyckan, fortsätter Charlotta sin rehabilitering och är på god väg att bli helt återställd. Hon har dessutom nått ett viktigt delmål, att sitta upp i sadeln igen.