1. Start
  2. /
  3. Aktuellt
  4. /
  5. Första kvinnliga överläkaren på Stockholms Sjukhem
Kvinna sitter vid skrivbord med papper och böcker, lampa och telefon, svartvit bild, kontorsmiljö.

Vi uppmärksammar kvinnodagen med en pionjär i vår historia. År 1966 blev Mia Bárány Stockholms Sjukhems första kvinnliga överläkare, här på bild från sjukhemmets 100-årsjubileum 1967.

Idag är drygt 50 procent av överläkarna inom vår verksamhet kvinnor.

Kvinna sitter vid skrivbord med papper och böcker, lampa och telefon, svartvit bild, kontorsmiljö.

 

Redaktör: Mariana Lind
Dela sidan

Dela sidan

Uppdaterad: 2026-06-18

Relaterade nyheter

Tre personer i vårdkläder, röda tröjor och vita byxor, promenerar utomhus och pratar tillsammans.

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Ta del av vad som händer hos oss genom att skriva upp dig på våra nyhetsbrev

Vilka nyheter vill du prenumerera på?*