Så tycker patienter och boende om sjukvården och äldreomsorgen
Sjukvård
Stockholms Sjukhems patientenkät mäter patienters upplevelse av sjukvården. Förra året var hela 95 procent nöjda med bland annat helheten av sjukvårdsupplevelsen.
Sedan 2017 har Stockholms Sjukhems använt sig av egen patientenkät för att mäta patienters och boendes upplevelser av vården och omsorgen. Resultatet från 2023 visar att 95 procent är nöjda med vården som helhet, bemötande och trygghet. Enkäten består av åtta frågor som är baserade på ett urval av de frågor som finns i den nationella patientenkäten som Sveriges kommuner och regioner, SKR, står för.
Bemötande
95 procent tycker att vår personal bemöter dem med medkänsla och omtanke.
Helhet
95 procent känner sig omhändertagna och trygga med oss.
Rekommendera
95 procent kan rekommendera Stockholms Sjukhem till någon i deras situation.
Se film
"Personalen sa till mig: Ge inte upp. Försök lite till"
.
Björn om ASIH: ”Att få vård i hemmet är makalöst”
Äldreomsorg
Varje år ombeds boende på Sveriges äldreboenden att besvara Socialstyrelsens enkät, brukarundersökningen.
För oss är resultatet ett verktyg för att få insikt i hur de boende upplever sitt äldreboende. I årets undersökning har vi särskilt lyft bemötande, tillgänglighet och nöjdhet som viktiga områden. Vi har även fokuserat på tillgängligheten till läkare (på våra äldreboenden arbetar anställd läkare). Det är glädjande att följa utvecklingen och se hur våra insatser gör skillnad för de äldre.
Så många är nöjda eller mycket nöjda av de boende
Grönt, Stockholms Sjukhem.
Beige, Region Stockholm
Resultatet är för kvartal ett 2024.
Bemötande
Nöjdhet
Tillgänglighet
Tillgänglighet träffa läkare