Så tycker patienter och boende om sjukvården och äldreomsorgen

Sjukvård

Stockholms Sjukhems patientenkät mäter patienters upplevelse av sjukvården. Förra året var hela 95 procent nöjda med bland annat helheten av sjukvårdsupplevelsen.

Sedan 2017 har Stockholms Sjukhems använt sig av egen patientenkät för att mäta patienters och boendes upplevelser av vården och omsorgen. Resultatet från 2024 visar att 95 procent är nöjda med vården som helhet och 94 procent med bemötande och trygghet. Enkäten består av åtta frågor som är baserade på ett urval av de frågor som finns i den nationella patientenkäten som Sveriges kommuner och regioner, SKR, står för.

94P

Bemötande

94 procent tycker att vår personal bemöter dem med medkänsla och omtanke.

95P

Helhet

95 procent känner sig omhändertagna och trygga med oss.

94P

Rekommendera

94 procent kan rekommendera Stockholms Sjukhem till någon i deras situation.

Se film 

"Personalen sa till mig: Ge inte upp. Försök lite till"

.

Björn om ASIH: ”Att få vård i hemmet är makalöst”

Äldreomsorg

Varje år ombeds boende på Sveriges äldreboenden att besvara Socialstyrelsens enkät, brukarundersökningen.

För oss är resultatet ett verktyg för att få insikt i hur de boende upplever sitt äldreboende. I årets undersökning har vi särskilt lyft bemötande, tillgänglighet och nöjdhet som viktiga områden. Vi har även fokuserat på tillgängligheten till läkare (på våra äldreboenden arbetar anställd läkare). Det är glädjande att följa utvecklingen och se hur våra insatser gör skillnad för de äldre.

 

Så många är nöjda eller mycket nöjda av de boende

Grönt, Stockholms Sjukhem.

Beige, Region Stockholm

Resultatet är från Socialstyrelsens brukarenkät 2025. 

Bemötande 2025 Bild 1 utan txet

Bemötande

Nöjdhet 2025 Bild 2 utan text stor

Nöjdhet

Tillgänglighet 2025 Bild 3 Stor

Tillgänglighet

Tillgänglighet träffa läkare 2025 Stor

Tillgänglighet träffa läkare

Se film 

Göran på Mosaiken

.

Ulla på Nyckelharpan

Uppdaterad 2025-12-03 Webbredaktör: Mariana Lind Skriv ut sidan